عندي أرض و حوالي 4000 دولار دلوني ازرعها ايه
صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة
النتائج 1 إلى 15 من 25

الموضوع: عندي أرض و حوالي 4000 دولار دلوني ازرعها ايه

المهنة
    خريجة زراعة

debate عندي أرض و حوالي 4000 دولار دلوني ازرعها ايه

السلام عليكم

انا خريجة جديدة من زراعة , تخصصي شغل معملي بالمقام الاول , حصلت من الدولة على مزرعة 4.5 فدان بها خدمات كهرباء وماء بالمواسير التربة بكر خصبة المبلغ المتوفر لدي هو حوالي 4000 دولار يمكنني الحصول عليها بقرض من البنك و لا املك غيرها

حاولت استثمارها في مجال المشروم وبمساعدة الاخوة ونصائحهم في زراعة نت توصلت الى ان المشروع غير مجدي

قرأت في هذاالقسم مع د. تلمساني خطوات الزراعة واستثمار مزرعة ولكن انا لا املك مبلغ كبير لانشاء مباني و تخطيط 4.5 فدان ,,,,,,,,,,,

ما ارجوه من خبراء زراعة نت هو ان تدلوني على محصول زراعي يضمن لي رأس مال سريع و متجدد لأنشاء مزرعة وبناء مباني ومن ثم زراعة اشجار فاكهة ومن ثم الزراعة في البيوت المحمية

سؤالي هو ما هو المحصول المناسب لقدراتي المالية المحدودة هل هو خضار ام اعلاف أم حبوب وهل احتاج الى زراعته في الاربع فدان ام في فدان واحد ,,, وما هي خطوات زراعته وتكلفة كل خطوة بالدولار ان امكن

ولكم الشكر

مواضيع مشابهة:
    التعديل الأخير تم بواسطة مها 85 ; 27-07-2009 الساعة 04:32 PM

2.    روابط المنتدى

المهنة
    مدرس

السلام عليكم
    مش عارف أختى مها أنا هقولك رأيي الشخصي بس يا ريت تدرسيه قبل أي خطوة عشان ما أكونشي دليتك غلط
    طالما انتى تخصص زراعة ممكن تعملي منحل على مستوى كبير وتزرعي شتلات سدر والمنحل إن شاء الله هيدخلك دخل كويس وفي حاجة كمان لو أرضك جاهزة للزراعة ازرعي برتقال شتلة تكون كويسة شجرة البرتقال من الشتلات الكويسة والمعروفة ومربحة
    وربنا يوفقك يا رب
    امين

المهنة
    مدرس

اه معلش نسيت
    قبل ما تعملي المنحل اسالي الاول حواليكي زراعات ممكن النحل يتغذى عليها ولا لا؟ والنحل ممكن يسرح كم كيلو
    وشكرا

المهنة
    خريجة زراعة

شكرا اخي بطاطا
    انا اهتميت بكلامك واخذتو مأخذ الجد ,,,, حتى اني خرجت من الصفحة دي ودخلت موقع النحل في منتدى زراعة نت و الحمد لله كونت فكرة كويسه عن المشروع وعجبني
    بس دا بيطلب مني اني ازرع شتول و أستنى كذا سنة لمن تزهر و ابدأ في الانتاج
    يعني الموضوع طويل البنك مش حيستناني الوقت دا كلو
    الفكرة عجبتني بس حأأخرها كمان شوية بس تتضح معالم المزرعة

لسه بسأل ما عندكم افكار تانيه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

المهنة
    مهندس

الأخت مها أنا أقترح عليك زراعة الحبوب لأنها موفرة ومربحة ويمكن تخزينها عند انخفاض سعرها وأنا أرشح لك زراعة الفول البلدي لما له عائد مادي كما أنه مفيد للتربة كما يمكن زراعة الذرة في الصيف وهذه هي الزراعات الموفرة من وجهة نظري لأني مزارع وزرعت حاجات كتير بس بصراحة أنا عندي ميول للحبوب وربنا يعينك

المهنة
    أكاديمى

اقتباس المشاركة الأصلية كتبت بواسطة مها 85 مشاهدة المشاركة

السلام عليكم

انا خريجة جديدة من زراعة , تخصصي شغل معملي بالمقام الاول , حصلت من الدولة على مزرعة 4.5 فدان بها خدمات كهرباء وماء بالمواسير التربة بكر خصبة المبلغ المتوفر لدي هو حوالي 4000 دولار يمكنني الحصول عليها بقرض من البنك و لا املك غيرها

حاولت استثمارها في مجال المشروم وبمساعدة الاخوة ونصائحهم في زراعة نت توصلت الى ان المشروع غير مجدي

قرأت في هذاالقسم مع د. تلمساني خطوات الزراعة واستثمار مزرعة ولكن انا لا املك مبلغ كبير لانشاء مباني و تخطيط 4.5 فدان ,,,,,,,,,,,

ما ارجوه من خبراء زراعة نت هو ان تدلوني على محصول زراعي يضمن لي رأس مال سريع و متجدد لأنشاء مزرعة وبناء مباني ومن ثم زراعة اشجار فاكهة ومن ثم الزراعة في البيوت المحمية

سؤالي هو ما هو المحصول المناسب لقدراتي المالية المحدودة هل هو خضار ام اعلاف أم حبوب وهل احتاج الى زراعته في الاربع فدان ام في فدان واحد ,,, وما هي خطوات زراعته وتكلفة كل خطوة بالدولار ان امكن

ولكم الشكر

الانسب مشتل خضار و فاكهة

و ربنا يوفقك

المهنة
    مدرس

اه كويس إنك تدرسي كل حاجة كويس . بس بصي حاولي تعملي برنامج يعنى تخلي فترة معينة لدراسات الجدوى بس تدرسي كل اللي يعرض عليكي كويس عشان لما تبدئى تكونى استوفيتى كل مشروع من ناحية دراسة ربحه أو مخاطره كدة يعنى .
    بس يا ريت تكتبيلنا عن موقع الارض يعنى قريبة من الكتله السكنية , والمياه وضعها ازاي وكدة عشان نقدر نفكر معاكى .
    في بئا ملحوظة أخيرة . انتى ذكرتى موضوع البنك وانا مش فاهم تقصدي هتاخدي قرض؟ يا رييييييييييييييييييييييييت تبعدي عن ده مهما كان . بلاش القروض الربوية
    وربنا يوفقك

المهنة
    مدير انتاج

انصح بزراعه الكركديه الاورجانيك او الحيوي
    فالكركديه من الاعشاب التي تنمو جيدا في الاراضي السودانيه
    و الكركديه السوداني مطلوب جدا في مصر
    و علي المستوي الشخصي نستورد الكركديه من السودان
    و زراعته غير مكلفه

يسرني زيارتكم لصفحتي الشخصية
    https://www.facebook.com/sayed.fawzy

المهنة
    صاحب مزرعة

الاخت الكريمة- اتمنى لكي التوفيق- وصحيح المثل ماخاب من استشار- لاكن نصيحة اصلحي النية في عملك لله وابتعدي عن الربى-باذن الله الله حا يوفقك- واياكي والملل والياس بالتوفيق

المهنة
    تقاعد

البنوك في السودان بنوك إسلامية...لاتقلقوا من هذه الناحية
    بالنسبة للمنحل : يمكنك زراعة البرسيم ..وعسل البرسيم من أجود أنواع العسل..كذلك حبة البركة (الكمون الأسود..الحبة السوداء)

المهنة
    مهندس

الاخت مهابدايه لاينفع وخاصه مع وضعك المادي وقله الزمن لديك لتسديد الاقساد وخلافه
    الا ان تبدأي بالخضار مثل الطماطم والخيار والكوسا وغيرها من الخضر التي عليها اقبال من المستهلكين ببلدك
    وبهذا تظمني دخل لاباس به وتستطيعين تسديد التزاماتك والبدء في تنفيذ اي مشروع تحلمين به في ارضك وعلى راحتك
    هذا رايي
    واتمنى لك التوفيق والخيره

المهنة
    مدرس

أحسنتي الله ينور عليكي صح زراعة البرسيم مفيدة من ناحيتين محصول مطلوب ويباع بسهولة وفي نفس الوقت غذاء جيد جدا للنحل ومش مكلف خاصة لانك مش هتحتاجي رشاشات محورية ولا خلافه لان المياه في ارض السودان الحبيبة متوفرة جدا والارض خصبة
    بس خدي بالك غذاء النحل من البرسيم اظن والله اعلم في فترة معينة من عمر البرسيم
    يعنى تقريبا بتخلي البرسيم فترة لما يعمل زهر
    اسالي واتاكدي احسن
    شكرا لك

المهنة
    مدرس

اه معلش يا اخت مها ملحوظة بس ممكن في بنوك بتسمي نفسها اسلامية عشان تجذب العملاء الملتزمين مثلك بس الضابط الوحيد في القرض الحسن هو عدم وجود فائدة ولو واحد في المئة يعنى لو اخدتى الف ترديهم الف فقط يعنى مش يقولك رسوم وكدة خلي بالك كويس جدا
    سلام

المهنة
    خريجة زراعة

اشكركم كثيرا اخوتي الكرام على تجاوبكم البناء معي
    لن أهمل اي رد وصلني وسأدرس كل الاحتمالات انشاء الله حتى اتوصل للأقل تكلفة و الاكثر ربح في اقصر مدة
    بالنسبة للبنوك السودانية فكما قالت الاخت عفاف البنوك اسلامية و القرض هو تمويل اسلامي وليس قرض ربوي
    نظام الري بالتنقيط والمزرعة على بعد 40 كيلو من العاصمة المثلثة

و انا في انتظار المزيد من الاراء

المهنة
    مهندس زراعي

الاخت مها كل ما طرحوه الاخوة من مواضيع ممتازة وكلها مشاريع جميلة ورائعة ولكن انصحك في الاول عدم التعامل بالقروض الربوية اما ما اقترحه من مشروع فهو ليس ببعيد عن مشاريع الاصدقاء فهو زراعة الاعلاف البرسيم والبيقا وغيرها من محاصيل الاعلاف وهذا كزراعة اولية من ثم تربية الانحل وزراعة اشجار مثمرة مثل الافو كادو والمانجا او اي محصول تصديري يوجد عندكم بالسودان

صفحة 1 من 2 12 الأخيرةالأخيرة